SVERIGE PÅ LANGS 2017
BESKRIVELSE AF TUREN
I sommeren 2017 gennemførte jeg turen fra Sveriges nordligste punkt, ned til det sydligste. Dette blev en tur på 2.300 km, og denne gang var det med en MTB som transportmiddel.
På mange af mine efentyr har jeg brugt virkelig lang tid på at forberede rute, lægge mad og udstyr-depoter ud osv. Men denne gang valgte jeg at lave turen lidt anderledes i forhold til udstyr, mad og planlægning. Jeg medbragte et absolut minimum på cyklen, og dermed proviantere løbende på turen. Selve ruten startede ved det nordligste punkt som hedder Treiksøset, og derefter gik ruten via de små snoede grusveje/landeveje ned til sydpunketet i Smygehuk. På denne tur havde jeg også selvskab af min gode ven Troels Andersen, og det er fantastiske minder vi sammen har fået :)
Herunder kan du læse min dagbog fra turen, men husk at starte helt i bunden da de seneste opdateringer jo ligger øverst.
God læsning.
26 JULI 2017
For 2.250 km siden stod jeg med min MTB ved Treriksrøset som er Sverige`s nordligste punkt, og havde på dette tidspunkt ikke forudset hvilket eventyr dette land ville bringe.
Jeg er nu nået til Sveriges syd-punkt i Smygehuk, og jeg står tilbage med en følelse af glæde og fuldendt eventyr i kroppen.
Denne tur har virkelig været fantastisk, og det har været en kæmpe fornøjelse at opleve et eventyr via Bikepacking på en MTB.
Jeg har oplevet nordisk natur på tætteste hold, og vil for altid mindes det øde nordlige terræn, de smukke skovsøer, de flotte strækninger langs østkysten, midnatssolen, dyrelivet, de kæmpe skovområder, og ikke mindst den helt særlige “Pippi Langstrømpe - Emil fra Lønneberg-agtige-stemning” langs de Svenske grusveje.
Det blev til over 22.000 højdemeter, og man kan vist roligt sige, at det har givet lidt til lårbasserne.
Under en meget stor del af ruten deltog min ven Troels Andersen, og jeg takker for en virkeligt god og sjov tur.
For fem år siden fik jeg ideen med “De nordiske lande på langs”, hvor der iblandt indgik Danmark, Norge, Finland, Island og Sverige.
I dag sætter jeg en punktum for den tanke som ramte mig dengang, og det er med stor tilfredshed at jeg nu står tilbage med store unikke nordiske oplevelser på nethinden.
God sommer derude.
25 JULI 2017
Eftersom konditor-shoppen lukkede kl 1800 i går, ja--- så blev jeg jo nødt til at forlade stedet, til fordel for snusk-regn igen. Jeg tog cyklen og kørte videre mod syd ad min rute, og efter ca. 1/2 time kom jeg forbi Bosjøkloster som ligger her i Skåne. Jeg ledte jo efter et sted at lave teltplads, men jeg kunne også se et skilt med ordene Cafe. Cyklen blev drejet ind på pladsen, men der så nu ret øde og lukket ud.
Jeg mødte en ældre mand nær cafe`en, og han fortalte at der netop var lukket for servering. Vi kom hurtigt i snak, og det viste sig at han var en af ejerne af Klosteret.
Jeg fortalte om mine bedrifter med Norden på langs, og i samme sekund tilbød han mig den sidste tallerken med reje-mad og en kop kaffe til. Vi fik talt lidt om løst og fast, og efter en times tid fik jeg eksklusivt tilbuddet om muligheden for at slå telt op inde på gårdspladsen ved Klosteret.
Det regnede stadigvæk, men jeg var hurtig med teltet, så det ikke blev vådt indeni.
Lige ved siden af gården var der et fyrrum, og jeg fik dermed mulighed for at hænge alt mit våde tøj til tørre. Perfekt drejning på turen, og her til morgen var mit tøj tørt og jeg selv var veludhvilet efter en god nat på Klosteret`s gårdsplads ;)
Jeg har haft en kort dag i dag, og har kun flyttet mig godt 45 km.
Lige pt. har jeg lejet et B & B værelse til næsten ingen penge, for lige at få styr på mine billeder, filmklip mm.
I morgen bliver så en kort dag med kun 32 km til sydpunktet, og på den måde er der ingen stress når jeg kommer derned.
Det bliver fantastisk at stå ved sydpunktet, og ikke mindst opleve følelsen af at endnu et eventyr er lykkedes ;)
24 JULI 2017
Aftenen i går udviklede sig til regn, og det endte med at jeg kørte rundt sent på aftenen ret gennemblødt, jeg prøvede at finde et sted at lave lejr. I og med alt var ret gennemblødt, så kiggede jeg mest efter en for shelter eller halvtag, for på den måde at skulle undgå besværet med et gennemblødt telt.
På et tidspunkt kom jeg forbi en gammel aflang bygning, som allermest lignede et tidligere kontor eller noget i den stil. Jeg lagde min MTB på jorden og gik rundt om bygningen for at se nærmere på mulighederne for en overnatning, men alt var lukket og låst. Dog fandt jeg en lille lue som kunne skydes til siden, og på den måde kunne jeg netop lige kravle ind i bygningen ;)
Bygningen var fuldstændig tom og bar ikke præg af benyttelse. Desværre var det fuldstændigt umuligt at lukke en af dørene eller vinduerne op, så planen med af få min MTB med ind kunne ikke lade sig gøre. Jeg besluttede derfor at kravle ud igen og selvfølge lukke pænt efter mig.
Omme bag bygningen var der en række aflåste skure, og der iblandt også en form for garage / carport. Wupti, den var sgu åben og lige pludselig stod jeg der i regnen med en fin mulighed for shelter. Jeg fik hurtigt skubbet lidt rundt på de ting som stod derinde, og inden længe havde jeg lavet en fin lille indretning. De to bænke som stod i lokalet blev tørret af, sat sammen og på den måde blev det en fin sengeplads for natten. Jeg fik også sat et stort skilt op foran åbningen, for på den måde at forhindre regnen i at piske ind i min lille bolig. Fantastisk mulighed som lige åbnede sig, og jeg fik efterfølgende en god nat.
Her til morgen stod det stadigvæk ned i stænger, og regnen hamrede på taget af min lille bolig. Jeg trykkede ørepropperne helt ind i hovedet, for på den måde at undgå den ret så deprimerende lyd at regn mod bliktag ;)
Ved 10 tiden var der ophold i vejret, og jeg pakkede straks min MTB og efterlod garagen som da jeg kom i går. Derefter var det afsted på vejen igen, og jeg er i skrivende stund kommet til byen Høør.
Dagen er som sådan gået super fint, og jeg kan da virkelig godt mærke jeg snart rammer sydpunktet.
Landskabet er blevet markant mere fladt her på de to sidste dage, der er skilte imod Malmø / Helsingborg, og så har jeg også overhørt flere tale dansk ;)
Dog har det stået ned i stænger stort set siden jeg startede dagens etape, og lige pt er mit tøj fuldstændigt gennemblødt og koldt. Jeg har derfor søgt ly hos den lokale konditor-forretning, og prøver at få varmen i kroppen.
Mine cykelshorts og trøje har jeg fået lov til at lægge ud på toppen af butikkens industri-opvaskemaskine, for på den måde at få baer en smule væske væk fra tøjet ;)
Der er er nu serøst kort ned til sydpunktet i Smygehuk, og det er nærmest kun et stenkast herfra.
I morgen napper jeg en kortere dag, hvorefter Onsdag så bliver dagen hvor jeg rammer punktet.
Det bliver skønt at se det omtalte sydpunkt, men også en smule trist af at skulle afslutte en rigtig fed tur.
23 JULI 2017
I går blev det sent før jeg endelig fandt mig et sted til teltet, men det var nu virkelig hyggeligt og flot sådan at køre rundt i aften-skumringen. Der var fuldstændig stille og solens stråler kunne lige skimtes igennem de tætte granskove.
Det er helt underligt ikke at skulle vågne med en følgesvend, nu hvor Troels og jeg lige havde fundet et godt tur-flow. Jeg var ude af teltet kl 0800 i morges og min telt-camp blev hurtigt nedtaget og så afsted. Dagen er gået slag i slag, og jeg er dælme da godt nok stadigvæk over min navigationa-app "NAVIKI", for jeg har virkelig været ude på nogle bitte-små og fede spor i dag ;)
20 - 22 JULI 2017
Et par fantastiske dage er gået, og vi havnede i dag i Karlsborg, efter 55 km i sadlen. Vejrguderne har igen smilet til os de sidste par dage, og det har enten været høj sol eller mindre skyer, men heldigvis ingen regn.
Det er skønt at være nået så langt ned i Sverige, men samtidig er det en lidt trist dag på turen. Dagen i dag er nemlig den, hvor jeg måtte sige farvel til min følgesvend Troels Andersen.
Troels har været med på turen siden begyndelsen, men havde desværre en skæringsdato i dag, grundet sit arbejde hjemme i Danmark.
Her til eftermiddag blev Troels hentet af sin kæreste, og de er nu på vej hjemad i bil.
Jeg kørte videre alene mod syd, men ville nu gerne have haft selskab hele vejen.
Det har være helt fantastisk hyggeligt, morsomt og spændende med følgeskab på en så stor del af turen, og jeg kommer med garanti til at savne makkerskabet de sidste kilometer.
Men Troels: Jeg siger tak for en fantastisk tur, og for alle vores utrolig skøre og upassende landevejssange vi har skrålet de sidste 22 dage igennem de Svenske. Smørgåsen længe leve ;)
I skrivende stund er jeg syd for Jønkøping, og har derved haft turens længste dag på over 150 km. Jeg mangler ca. 300 km før jeg står ved syd-punktet i Sverige, og det er jo som altid lidt trist når et eventyr skal ende.
Turen er indtil nu gået over al forventning, og vi er virkelig kommet langt på bare 22 dage.
Som jeg tidligere har beskrevet, så er mine ture aldrig et forsøg på hurtighed eller rekorder, men for oplevelsen og frihedens skyld. At Troels og jeg har ligget på ca. 100 km om dagen i snit, gør ikke oplevelsen mindre, for vi har skam nydt det i fulde drag og har virkelig oplevet Sverige fra den`s smukkeste side.
Bikepacking er en virkelig fantastisk måde at opleve naturen på, og jeg kan med garanti sige, at det ikke bliver sidste gang jeg laver eventyr på denne måde.
Hele ideen om, at kunne fragte sig selv på en forholdsvis behagelig og “hurtig” måde er spændene, og jeg har en følelse af, at jeg virkelig får set og oplevet en masse spændende ting på sådan en køredag.
Det er det simple liv at være på tur, og alt hvad jeg behøver har jeg på cyklen eller i rygsækken.
Jeg kan varmt anbefale andre at prøve det samme, og det kan såmænd bare være en tur på to-tre dage. Det er det simple normade-liv.
Valget af cykler kan jo altid diskuteres, men i forhold til denne tur er jeg utroligt godt tilfreds med valget af MTB. Min Trek Top Fuel EX kan tage mig igennem alt, og jeg ville på intet tidspunkt have byttet den til en landevejscykel.
Selvfølgelig ville en landevejscykel med smalle dæk trille hurtigere på asfalten, men som sagt, farten ikke den store drivkraft for mine eventyr, men mere oplevelsen i nuet. Desuden har turen virkelig også budt på ufremkommelige veje, hvor kun en MTB er førstevalget.
19 JULI 2017
Vi vågnede til en flot dag, og efter at lejren var nedbrudt, tog vi ind til Ockelbo og fik lidt morgenmad. Dagen har stået på en del asfalt, så vi er dermed også nærmest fløjet de 100 km ned til byen Avesta.
Efter ankomst fandt vi et flot lille sted nær floden, og der gik ikke længe inden den stod på en badetur. Altid dejligt lige at få kølet lårbasserne efter dagen tur.
18 JULI 2017
I dag var der dømt en smule ømme lår, og gårdsdagens friskhed og mange km trængte sig på fra om morgenen. Vejene har været mindre kuperet i dag, og det føltes som om vi har forladt de "svenske alper" ;) Dagen er ellers gået godt og vi har holdt diverse pauser og hyggestunder undervejs. En nedkørt Grævling blev der dog også spottet i dag.
Her til aften kom vi til en lille flække ved navn Ockelbo, og det var efterhånden blevet tid til at finde et sted at slå lejr. Vi cyklede lidt rundt langs en stor sø, hvorefter vi mødte en flok Damer som var i gang med at træne Hunde. Det viste sig at være Ockelbo Brukshundklubb der var i gang med dagens træning, og vi faldt i snak med dem. Efter vi havde fortalt om turen, gav de os lov til at slå lejr på græsplænen nær klubhuset. Efterfølgende inviterede de søde Damer på kaffe og kage, og det siger man jo ikke nej til efter en dag i cykel-sadlen ;)
17 JULI 2017
Efter en god hviledag kom vi atter afsted mod syd, og det var nu egentlig dejligt igen at være på cyklerne. Det var tydeligt at mærke vi havde haft en velfortjent hviledag, og lårbasserne føltes virkelig stærke efter bare 24 timers pause. Dagen føltes som en leg og vi fløj nærmest afsted, som så også resulterede i over 110 kørte km.
16 JULI 2017
Det er skønt med en hviledag her i Sundsvall, og kroppen trængte vist også til det. Jeg sov dog ikke super god i nat, vågnede flere gange. Der er nok lidt uro i kroppen, men timers søvn var åbenbart nok til at være frisk ved 0630 tiden.
Vi fik spist morgenmad og efterfølgende tog vi ned i niget der hedder Himlabadet, det er et sted med spa og welness. De sidste par timer har vi derfor brugt i sauna, varmt og koldt vand, boblebad osv ;) Det blev også til en saunagus, hvor der kom en mand og kørte forskellige dufte mm rundt i saunaen. Kroppen tog imod varmen med kyshånd, og benmusklerne havde virkeligt godt af at blive varmet op og strækket lidt ud.
Lige pt. sidder vi på Espresso House og fylder kroppen med herligheder. Se, det er hvad man kan kalde en rigtig hviledag ;)
I morgen går turen atter sydpå, og næste milepæl er i Hudiksvall.
15 JULI 2017.
Hvis man kan snakke om at sove dårligt, ja så er det dælme da i nat !!!! Det halve af natten var der åbenbart en lille fest på det nærliggende "savværket", og jeg skal da lige love for der var nogle skingre stemmer iblandt flokken. For det andet så var der en eller anden utrolig provokerende Fugl ude i skoven, som åbenbart skulle afprøve sit skrig ca. hvert 30 sekund. Her var der ikke bare tale om et lille pip, men mere et skingert og utroligt irriterende brølen som nemt kunne høres i den ellers stille skov. Det resulterede i, at Troels og jeg vågnede ved 7 tiden / gad ikke ligge der mere, og vi lignede begge nogen der havde være på døds-druk. Vi havde begge hævede kinder, griseøjne og var slet ikke udhvilet. Lejren blev hurtigt pakket sammen og vi cyklede 10 km indtil vi kom til en coop-butik hvor vi købte morgenmaden og morgenkaffen. Ud over den hæslige søvn, så skal det da nævnes at vi jo vågnede til den mest fantastiske og stille morgen. Der var høj sol, blikstille på søen og temperaturen var perfekt ;)
Dagen har ellers gået der-ud-af, og vi har igen trampet en hel del højdemeter i pedalerne. På et tidspunkt var vi kommet ud på en lidt trafikeret vej, og vi kørte som altid pænt inde i vejsiden. En bil med en campingvogn passerer os som så mange gange før på denne tur, men da den var nået ca. 300 m foran os, så lyder der et stort brag og vi kigger begge op. Campingvognen er faldet af bilen, og vi ser den hvide personbil slingre kraftigt ude på kørebanen, imens campingvognens nødbremse hviner for at standse det store læs. På en eller anden utrolig heldig måde, så lykkedes det chaufføren i personbilen af få rettet op og komme ind til siden, og campingvognen når lige at bremse / glide, inden den rammer autoværnet. Shiiiit--- det var godt nok tæt på at campingvognen var havnet på den anden side af autoværnet og videre ud på togskinnerne, men selvfølgelig endnu mere heldigt at det ikke skete imens vi kørte på den anden side af bilen. Havde vi været 300 m længere fremme på det tidspunkt, ja så var der vist for alvor sat et punktum for denne gang !!. Men vi slap jo billigt og vi cyklede op til bilen for at høre om alle var ok. De to mænd var godt forvirret, men alt så ok ud efter omstændighederne, så vi smuttede hurtigt igen.
Her til aften er vi ankommet til Sundswall, og vi har fundet et fint område hvor vi har lejet en hytte. Lårbasserne er trætte og hele kroppen trænger til lidt afslapning efter de sidste par dages mange højdemeter, så vi holder derfor en velfortjent hviledag i morgen ;)
Navigationen er ikke det store problem på turen, da det jo ikke foregår i vildmarken eller i fjeldet. I starten havde jeg GPS med, men den er sendt hjem grundet al navigationen nu foregår via telefonen. I starten oppe nordpå gav det god mening med GPS, men eftersom vi er kommet mod syd kan en telefon klare arbejdet uden problemer.
Lige pt. har jeg 4 forskellige App`s på min Iphone som jeg benytter til at finde vej. De fire App`s er: Naviki, Bikemap, Google maps og Tom Tom map.
Jeg har gang i fire forskellige App`s fordi de hver især har egenskaber som er spændende og brugbare på denne tur. Egentlig burde en`App jo være nok, men det er ikke altid de fedeste eller bedste ruter som kommer frem på den enkelte, så der bliver ofte vekslet imellem alle fire.
Egentlig var min grundtanke at følge kysten ned langs Sverige, men jeg er nu kommet på andre tanker. Langs kysten går den hovedvej der hedder E4, og er befærdet med mange biler og der bliver kørt hurtigt. Det er bestemt muligt at køre på den, men det er der nu ikke meget naturoplevelse i.
Et par gange på turen har vi måtte tage et par kilometer via E4 for igen at kunne komme ind i det flotte landskab, men det er ret irriterende at skulle navigere udenom hele tiden. På baggrund af dette, så vælger jeg at tage en mere lige sydlig-kurs mod Smugehuk, ( Det sydligste punkt ) for på den måde af forblive ude i det smukke landskab og væk fra hovedvejen.
På det store billede er der vist den "nye rute" via Appen NAVIKI.
14 JULI 2017
For dælen da, hvor har vi knoklet op og ned af bakkerne i dag. Vi blev her til aften enige om, at dette må have været turens hårdeste dag til dato. I dette område er der seriøst mange højdemeter til lårbasserne, og vi er begge ved at være godt møre og klar til en hviledag.
Her ved aftenstid kom vi forbi et sted som hedder "savværket" og der var mulighed for en bid mad. Kort tid efter sad vi begge med hovedet begravet i hver vores burger og der-til-hørende pomfrits ;) Fantastisk måltid efter en hel dag i bakkerne, og kroppen skreg på energi her til sidst. Efter maden lavede vi lejr tæt ved spisestedet, og vi ligger nu på en fantastisk lille plads helt ud til søen. Der var dårlige muligheder for at ligge i telt på det ujævne underlag, så vi teltede da bare direkte på den lille platform og bankede pløkkerne imellem revnerne ;)
I skrivende stund sidder vi med mætte maver og er snart klar til at kravle i soveposerne. Godt nok er der ved at samle sig ret mange mennesker over på Savværket, så nu håber jeg, at der ikke skal være fest hele natten.
13 JULI 2017
Det blev så i dag hvor jeg også skulle opleve en punktering, og selvfølgelig også på baghjulet. Intet problem når man har ekstra slanger med, og cyklen var hurtigt klar igen.
Dagen er ellers gået på seriøst fede spor, og vi er virkelig kommet ud på nogle små og afsindige veje. Jeg bruger Appen NAVIKI, og den kan klart anbefales hvis du skal ud og finde gode spor på din cykel.
I eftermiddag`s kørte vi mod en hytte som lå i Skuleskogen nationalpark. Vejen dertil var seriøst udfordrende og vi skubbede, bar, løftede og trak vores tunge cykler igennem nogle stier som egentlig var lavet til vandrefolket. Der var også regn i luften, så vi var på daværende tidspunkt badet i regn og sved. Men det blev bedre / nemmere med tiden, og pludselig stod vi ved en meget gammel og ret ødelagt hytte. Vi gik straks i gang med at gøre det hyggeligt, og inden længe var der fejet, kløvet brænde, tændt op i den gamle pejs og vores våde tøj kom til tørre. Inden vi kørte ned mod nationalparken fik vi handlet i den lokale Coop, så det var med stor fornøjelse at vi kunne varme kylling på ovnen, stege majs og pølser og ikke mindst drikke en velfortjent øl ;)
12 JULI 2017
Virkelig flot dag og vores navigation har ført os ud på de små snoede og rigtige fede veje. Dagen er gået uden de store opsigtsvækkende begivenheder, men her til aften kom der lige en rigtig fed oplevelse da vi skulle lave lejr. Vi kørte op langs en Å for at finde et godt sted, og lige pludselig var der en lille snæver markvej som førte ned til Åen. Nede for enden af stien var der minsandten et lille bålsted, lidt stole og ikke mindst fantastisk udsigt.
Lejren var hurtigt lavet og inden længe var begge cyklister også ude at bade i det friske vand ;)
11 JULI 2017
Vi vågnede til en fantastisk morgen og kom tidligt på farten. Dagen er fløjet afsted, og der har været nogle gode hyggelige pauser undervejs.
Her til aften kom vi til Umeå, og på vores vej igennem byen besøgte vi butikken XXL som sælger friluftsudstyr. Her blev der lige købt et par nye T-shirts, powerbank, mad mm. og så kørte vi ellers videre til en flot sø lidt uden for byen, hvor vi nu har slået lejr.
10 JULI 2017
Vi tog den pænt med ro i dag, og havde ikke så travlt med at komme afsted.
Efter at morgenmaden var indtaget og grejet pakket sammen, så tog vi ned forbi TIDYBIKE som var den cykelforhandler jeg havde skrevet med over Facebook, angående et nyt “mino-link” til min MTB.
Vi kom ind i en stor flot butik hvor der både blev solgt sne-scooter, mc udstyr og cykler. Jeg finder straks frem til min ven fra Facebook, og vi fandt en lignende TREK MTB som havde samme link vi kunne nappe. Efter et par sekunder var den påmonteret på min ged, og det var skam ikke noget jeg skulle betale for. Sådan skal det være, og jeg takker TIDYBIKE mange gange for den meget professionelle service som jeg fik i dag, og kan da klart anbefale butikken et besøg.
Troels havde lige brug for at tilpasse sit MTB-styr, så vi blev lige lidt ekstra tid i butikken og fik fikset det sidste, og ikke mindst smagte på den gratis kaffe ;)
Dagen gik ellers fremragende, og vi nåede da også lige at få turens første punktering. Troels havde fået en sten igennem bagdækket, men det var hurtigt fikset med en ny slange.
Vi har her til aften slået lejr ved en stor sø. Der er sindssygt idyllisk og smukt, så de mange myg glemmer man jo helt ;)
8-9 JULI 2017
Det har været et par fantastiske dage og vi har igen kørt i høj solskin ;) Begge dage har vi nappet over 100 km om dagen, og vi kommer derfor seriøst fremad mod syd.
Dagen starter som regel med, at vi vågner af os selv ved 7 tiden om morgenen. Det er tydeligt at høre når den anden er vågen, for der skal sjældent pusles meget før det høres. Efter et højlydt godmorgen fra teltene, står den på morgenmad og kaffe, samt de praktiske gøremål som toiletbesøg og pakning af udstyret.
Vi kører gerne 20 km ad gangen, hvorefter der bliver holdt hvil og vi får spist lidt snack fra taskerne. Møder vi en Kiosk, ja - så bliver der også lige smagt på lidt kage osv. Vi smider en del kalorier ved sådan 100 km om dagen i snit, så vi har intet problem med at kaste alverdens lækkerier i hovedet ;)
Jeg syntes røven og benene har det rigtigt godt i betragtning af, at der stort set ikke var tid til at træne op inden turen. Grundformen skal man ikke kimse af, og så er det jo bare at lade kroppen tilpasse sig.
Cyklen har jo også meget at sige, og jeg syntes dæleme min TREK TOP FUEL fra cykelshoppen.dk gør det fantastisk. Det er en rigtig eventyr-ged, og den tager alt underlag med bravur. Dog er der en "mino-link" som har raslet sig løs, og der var først noget jeg opdagede i går aftes. Linket er med til at holde cyklen sammen, og jeg er skam glad for der ikke skete en brist i stellet på en af de utroligt stejle nedkørsler vi dagligt kører ned af. Jeg skrev til en cykelhandler over Facebook med det samme, og efter kort tid blev der svaret på beskeden. Han var klar til at hjælpe med problemet, og vi skulle bare komme mandag morgen. ( altså i morgen ) Det var helt perfekt, og Troels og jeg har i dag cyklet de 115 km for at komme til byen Skellefteå. Cyklen bliver i mellemtiden holdt sammen med to strips ;)
Vi ankom her til aften, og fandt en rigtig flot og stor campingplads. Vi tænkte, der var tid til lidt ekstra nydelse, og har derfor lejet en lille hytte på området og har netop også vasket lidt forskelligt tøj i en håndvask. Vi stank helt sindsygt, men nu skulle der gerne hænge rene og tørre cykelbukser mm. i morgen tidlig.
Når vi vågner i morgen, så er planen at skulle ned forbi cykelhandleren og få styr på min MTB, og i samme ombæring tænker vi lige at få strammet begge cykler efter.
7 JULI 2017
Endnu en god dag med høj sol og højt humør.
I dag mødte vi to andre modkørende cyklister som var på langtur, og vi stoppede for at få en lille snak med dem. Det var Franskmænd, og det viste sig at de var cyklet helt fra Frankrig og skulle til Nordkap. Hatten af for dem, og vi ønskede hinanden en fortsat god rejse.
Det blev til 97 af de lange i dag, og her til aften kom vi forbi et sted som hedder Strömsundshemmet!
Vi stak hovedet indenfor, for at se hvad mulighederne var for at lave teltlejr på området, og den søde Dame gav os et tilbud vi ikke kunne sige nej til ;) Stedet er super hyggeligt, og der er rigeligt med plads til både små som store festselskaber, hvis der skulle være behov for dette. Det hele ligger meget idyllisk ud til en flot sø, og der er næsten mygge-frit ;) Skulle du komme på disse kanter nord for Luelå, så besøg endelig : Strömsundshemmet.
I morgen skulle det blive endnu en god dag på vejrfronten, og vi glæder os over det smukke, varierede og til tider bakkede terræn ;)
6 JULI 2017
Natten i vores lille shelter forløb okay indtil kl ca 23,45, hvor jeg igen kunne høre at der var nogle som luskede rundt udenfor. Der var tydelige lyde i deres bevægelser, og det hørtes som mere end en person. Personerne kom tættere på vores lille shelter, hvorefter jeg råbte kraftigt på engelsk, at der var optaget, og de skulle forlade stedet. Døren havde igen i nat en stopklods på ved indersiden af døren, så den ikke bare lige kunne åbnes udefra.
Der blev hevet et par gange i døren hvorefter der igen stod en “roma-lignende person” i døråbningen, men jeg kunne ikke lige se om det var den samme som fra i går. Jeg gentog mine sætninger på engelsk, om at der var optaget, og manden sagde noget til den anden hvorefter de forsvandt.
Efter ca. 20 min hørte jeg to larmende knallerter komme langt fra, men lyden blev kraftigere og de standsede tæt på vores shelter. Jeg tænkte om der nu skulle til at være fest herinde, eller om det var de to “roma-typer” som var ude på noget ? Jeg greb en stykke kraftigt brænde og sad klar i soveposen, hvis de kom ind og ville “danse”. Kort efter startede de deres knallerter igen og forsvandt, og resten af natten forløb roligt ;)
Her til morgen var regnen holdt op, og der var markant bedre vejr i sigte. Dog var der stadigvæk tunge skyer over det Nordsvenske, men der var bestemt bedre tider på vej. Troels og jeg har også ligget i samme shelter i en hel dag nu, og vores rygge er godt og grundig klar til at komme ud og blive brugt igen.
Vi fik pakket vores “geder” og afsted det gik mod syd.
Dagen er kørt perfekt, og vi havde kun lige en regnskylle på 1/2 time som vi klarede med regntøjet. Derudover var det også i dag vi passerede polarcirklen, og det betyder at vi nu kører imod en smule mere varme og ikke mindst også dag og nat-tider som man kender det fra DK.
Indtil nu har vi jo haft midnats-sol som betyder der er lyst 24 timer i døgnet, dette skyldes vi befinder os så højt mod nord. Det er faktisk super dejligt med så mange lyse timer, men det kræver at jeg sover med pandebånd nede foran øjnene, for at få lidt mørke.
I dag har vi kørt 101 km, og kroppen var ved at være klar til lejr her ved aftentid. Der var ikke lige de mest oplagte muligheder for at telte, så vi ledte lidt til sidst for at finde et godt sted. Vi kom forbi et skilt hvor der stod noget med salg af kartofler, og selve gården, haven og gårdspladsen så rigtig fin ud. Vi tog chancen og kontaktede kartoffel-avleren, da vi ville forhøre os om muligheden for at overnatte på hans område.
Kartoffel-manden var vældig flink, og vi fik lov til at lave teltplads, samt fylde vores drikkedunke med vand.
Så i skrivende stund ligger vi med en flot udsigt ned til en skøn flod, fyldte maver fra den frysetørrede aftensmad og den efterfølgende varme kaffe ;)
I morgen er der kun 11 km til byen Øverkalex, hvor der jo helt sikkert er mulighed for lidt godt til ganen, hvorefter turen fortsætter med syd.
5 JULI 2017
I går fandt vi et fedt lille shelter igen, og der var mulighed for at lave bål og tørre alle vores våde klæder. Vi fik indrettet os rigtigt godt, og med lidt kreativitet kunne vi have begge cykler inde i shelteret og samtidig smide os i soveposerne på jorden rundt om bålet. Underlaget i shelteret er af sten, affalds-stumper og tidligere smadrede flasker, så vi købte hver en rulle sorte-affaldsække og lagde ud som ekstra beskyttelse til vores oppustelige underlag.
Det blev til en god nats søvn, men ca. kl 04,00 i nat kunne jeg høre stemmer som nærmede sig vores lille sted. Stemmerne kom nærmere og jeg tænkte det ikke lige var Svensk, men nok mere romaer eller noget i den stil. Der var to mænd og de stod lige ud for shelter-døren, hvorefter de prøvede at komme ind. Vi havde dog sat et stykke brænde i klemme ved dørhåndtaget, så døren kunne ikke lige åbnes med det samme, og det gav derfor mulighed for at være lidt "forberedt" hvis nogle ville ind. Efter et par forsøg gik døren op, og der stod en spinkel "roma-type" og gloede inde i shelteret. Regnen pissede ned, og de var gennemblødte og lignede ikke ligefrem nogle som var på cykeltur. Da de så os sagde de noget på deres eget sprog, og så smuttede de heldigvis med det samme igen.
Jeg nåede lige at få et glimt af deres cykler, og alt tyede på det var nogle de vist havde "lånt" et sted, for de var alt for små i størrelsen til deres kropsbygning og desuden var de også kun iklædt en form for jogging-tøj. Resten af natten gik fint og vi hørte aldrig til dem igen.
Som sagt har det regnet hele natten, og vinden har da også taget rigtigt godt fat. Da vi vågnede i morges var vejret uændret, og vi har derfor besluttet at tage en "vejrfast" i vores lille shelter. Her ved aftentid skulle der komme op til 15 mm regn, og det vil vi gerne være foruden. I morgen skulle det igen klare op, og vi satser på at komme videre på eventyr mod syd ;)
4 JULI 2017
For dælen da, hvor har vi begge to sovet dårligt i nat, for de satan`s myg gik jo helt amok inde i vores lille shelter. Det startede ellers med et ok myggefrit rum, men så skal jeg da lige love for vi blev angrebet senere på natten. Vi har begge to været vågen løbende igennem natten, og var derfor ret smadret i morges da vi valgte at rejse vores kroppe.
Vejret så ok ud, men der var dog lovet regn i løbet af dagen. På baggrund af meldingen om regnen, ja så tog vi afsted ret hurtigt efter morgenmaden var indtaget. Vi gav den godt med gas på vejen i dag, og har løbende ligget "på hjul" af hinanden for at komme hurtigt frem til Pajala, som var dagen`s mål.
I skrivende stund sidder vi og tørrer vores tøj på en lille Kaffebar i Pajala, for de sidste 20 km gav da godt nok et voldsomt regn og blæsevejr. Trods det høje tempo i dag, og regn og blæsevejr, ja- så har vi nappet 90 af de lange og sidder nu med ømme stænger og røve ;)
I morgen er der varslet op til 15 mm regn i dette område, og vi tænker derfor på, at finde et shelter eller et halvtag at overnatte under i nat. 15 mm regn er seriøst ret meget, og det er jo ikke lige noget man som sådan har lyst til at cykle i, så nu må vi se om det bliver en "vejrfast" dag i morgen, eller om vi kan komme afsted når der er ophold i vejret.
3 JULI 2017
I dag fik vi kørt en godt stræk på 101 km, og dagen har budt på flot landskab langs vejen. Flere gange har vi stoppet for at holde hvil, tanke vand op eller bare springe i en sø. Dog har vejret drillet lidt, og der har løbende været tvivl om at regnen ville nå at komme frem til os. Vi slap dog ret billigt, og fik kun en byge regn i ca 10 min. Vi var begge blevet godt våde, men heldigvis kunne vi efterfølgende tørre i vinden.
Jeg kan roligt sige, at de kørte kilometer udmærket kan mærkes i røven, og derfor har jeg da også skiftet taktik med rygsækken. I stedet for der er ca. 5 kg ekstra som trykker røven mod sadlen, ja- så har jeg i dag spændt rygsækken på styret. Det ser ikke kønt ud, men for dælen det er godt med lidt mindre kilo på ryggen / røven ;)
Her til aften kom vi forbi en sted som hed “Trekløvern”, og skulle efter sigende havde været et vandrehjem eller noget i den stil. Vi kørte derop, idet vi meget gerne ville købe et måltid mad inden vi lavede lejr et sted.
Da vi kom derop havde både Troels og jeg en ide om, at stedet ville være perfekt til en gyserfilm. Stedet lå lidt øde, og hele stemningen var sgu ret lusket og mindede om noget fra en film.
Vi kørte op til indgangen og parkerede vores cykler, hvorefter vi gik ind i bygningen.
Ha-ha, ja jeg ved sgu snart ikke hvordan jeg skal forklare det, men den her bygning var godt nok ikke for børn da ;)
Det hele lignede en blanding af et nedlagt hospital / alderdomshjem eller et hjem for psykisk syge, men hvor alle havde forladt området et minut inden vi ankom.
Det var virkelig mærkeligt, for der var åbne vinduer og nærmest en stemning af, at flere hundrede lige havde boet der, men der var fuldstændig tomt og øde. Vi gik rundt på de lange gange og sagde hallo, men der var intet svar overhovedet. Efter ca. 20 min besluttede vi os til at finde et andet sted, og vi forlod derfor de tomme spøgelses-bygninger.
Lidt efter fandt vi et super fedt og flot sted med mulighed for at benytte et opsat shelter med tilhørende bålplads. Selvfølgelig blev det også til en tur i den nærliggende Sø her til aften ;)
I morgen er der tale om regn på disse kanter, men vi håber meget på at det holder sig lidt væk, idet vi gerne vil nå til byen Pajala som ligger 90 km væk. Dette er fordi, at i overmorgen er der varslet skybrud og store mængder regn i løbet af dagen, og der vil vi meget gerne have mulighed for at have en form for låg over hovedet.
2 JULI 2017
Vi vågnede til endnu en flot dag og kom hurtigt afsted på cyklerne. Dagen er ellers gået godt, og det har primært stået på kørsel ligeud af en stor og til tider halvkedelig vej. Vi har i dag nappet over 80 km og er derfor nu i vores telte omkring vej 99, men retning mod Luelå i Sverige.
Vores røve kan godt nok mærkes, men det er dog lige til at holde ud. Jeg tænker vi lige passer lidt på med timerne i sadlen her i starten, for der er som sagt stadigvæk 2.400 km tilbage for mit vedkommende, og det ville jo være kedeligt at skulle stå op i pedalerne resten af vejen ;)
Desuden fik vi en rigtig dejlig badetur i en kølig sø under dagens rute.
1 JULI 2017
Vi vågnede i morges i Tromsø by, hvorefter den stod på en let morgenmad og afhentning af vores cyklekasser i lobbyen på et nærtliggende hotel. Derefter fik vi bakset cykelkasserne ned til bus-områder som hedder Postnesset, og åbenbart er det sted alle langtursbusserne kommer og afhenter folk.
Da bussen ankom fik vi talt med chafføren omkring vores endestation Kilpisjärvi i Finland, og der var heldigvis ingen problem i at medbringe cyklerne.
En flot bustur bugtede sig igennem landskabet og nogle timer senere var vi i Kilpisjärvi.
Kilpisjärvi er en lille flække og der sker ikke meget, men der er dog en turistinformation og mulighed for at købe kaffe osv.
Vi gik straks igang med at samle cyklerne, for vi var nu ret spændte på om de var kommet til skade under flyvningen, og om alt var som det skulle være. Efter 1 1/2 time var begge cykler samlet og vi fik rullet en kort test-runde, for lige at se om gear og udstyr vare helt ok.
Ved 13 tiden stod vi så med hver vores MTB og vores lille rygsæk ned ved strandbreden, og var klar til at blive sejlet over den kæmpe sø som skiller Finland og Sverige fra hinanden i det området. En båd ankom og der var faktisk en hel del som skulle med over til den svenske bred, og formentlig for at besøge Treriekoset.
Vi fik læsset vores MTB`s ombord og nød den 25 min sejltur over søen, alt imens det skinnede fra en næsten skyfri himmel.
Ved ankomst til den modsatte side gik alle i land, og Troels og jeg fik hurtigt gang i pedalerne for at kommer først op til det omtalte “Treikorset” som jo er sveriges nordligeste punkt, og samtidig også startstedet for hele denne ekspedition.
Vejen op til punktet var god og super sjov på MTB, og vi så absolut frem til den 11 km lange vandrerute som skulle fører os fra Treikosset og tilbage på den sydgående vej vi kom fra for derefter at fortsætte videre mod syd. Oppe ved punktet var der et par unge mænd som havde vandret en lille uges tid, og vi fik en kort sludder med dem.
Efter de klassiske fotos fra nordpunktet, begav vi os afsted på det 11 kilometer spor som skulle føre os ud fra terrænget.
Dette spor havde vi håbet på ville være en smule kørebart på vores mtb`s, men der tog vi da grundig fejl ;)
De 11 kilometer blev gjort på 4 1/2 timer, og her havde vi mere vores cykler på ryggen end mellem benene. Området var fyldt med rødder, store sten og virkelig smattet underlags, så der bliv sgu arbejdet med de godt 30 kg tunge cykler. Så min anbefaling er, lad vær med at tage en cykel med på vandresporet som føre fra Trerikorset ud til Kilpisjärvi, for det er ganske enkelt et utaknemmeligt slid ;)
Under turen mødte vi lidt forskellige personer som var på vandretur, men vi mødte også to piger som var på en lidt længere tur. Pigerne hed Hilde og Andrea, og de var på deres livs store rejse: Norge på Langs.
De var startet ved Nordkap i nord og var på vej mod Lindesnes i syd. Fantastisk med sådan en tur, og mine tanker fløj straks tilbage til min egen Norge På Langs 2014 hvor jeg tog de 2.800 km via MTB, vandring, Kajak og Rulleski.
Hvis Hilde og Andrea læser med her, så er dette til jer: I er vildt seje og jeg ønsker jer alt det bedste på denne smukke tur. I får oplevelser i aldrig glemmer, så pas godt på hinanden derude ;)
Ved Kilpisjärvi fik vi sen aftensmad og derfra cyklede vi videre mod syd til kl 23, og derefter var det tid til at lave lejr.
Så er ture ligesom igang, og det er skønt endelig at være afsted. Det er altid lidt sjovt endelig at være i det terræn, som man har siddet og set på kortet og planlagt ud fra.
I morgen stater vi ud fra om morgenen af, og dermed begynder der at komme mere “flow” i dagsprogrammet fra nu af.
Umiddelbart er det ikke meningen der skal cykles til kl 23 om aftenen, men idag var lige en blanding af opstart, vandring og cykling, så derfor blev det ret sent.
Min tanke er, at holde inde med dagens cykling ved aftentid for på den måde, at få tid til at finde et godt sted til lejr, til at skrive lidt på denne dagbog og ikke mindst til til, at ens våde cykeltøj kan tørre til dagen efter.
30 JUNI 2017
Så blev det endelig dagen hvor rejsen kan begynde ;) Her i morges mødtes jeg med Troels ved Cykelbutikken kl 08,00, hvorefter vi fik de to cykelkasser ud i en stor Taxa, og så ellers afsted mod Kastrup Lufthavn.
I Kastrup fik vi tjekket bagagen ind, og til vores held fik vi kringlet os udenom betalingen af overvægten. Normalvægten er 23 kg pr. bagage, men min vejede 32 kg og Troels kasse var på 28, så det kunne hurtigt havde blevet lidt dyrt. Der var gået lidt ”Ged” i bestillingen af billetterne til Tromsø, så Troels og jeg var ikke sat på samme Fly. Troels tog derfor afsted nogle timer før jeg, men så var jeg jo så heldig, at kunne bruge noget tid med min kæreste og min sted-datter ;)
Endelig kom jeg også afsted, og her til aften mødte Troels og jeg så hinanden igen i Tromsø lufthavn. Vi fandt hurtigt en transportmulighed fra Flyvepladsen og ned til det sted hvor Bussen går fra i morgen. Vores cykler var egentligt pakket ret godt ind, men det lader til Troels` kasse virkelig har fået nogle tæsk under transporten. Da vi ankom til Tromsø by fandt vi en sted nær Bus-pladsen, og der har vi så placeret vores cykelkasser til i morgen, hvorefter vi tager dem med i Bussen mod Finland. I Finland samler vi det hele, og derefter er turen for alvor ved at være i gang ;)
26 JUNI 2017
Så fik Troels og jeg hevet alle taskerne af og adskilt vores cykler i hoveddele. Cyklerne skulle nemlig pakkes ned i transportkasser til flyet, så de forhåbentlig kommer uskadet frem til Tromsø på fredag.
Vi havde ikke lige nogle af de omtalte cykelkasser/transportkasser liggende, men det går jo nemt når man lige stikker hovedet forbi den lokale cykel-pusher og spørger pænt ;) Cykelsmeden ved SØGADE CYKLER syntes det var et intresant projekt, og vi fik derfor kasserne gratis, samt muligheden for at stå i butikken og arbejde med udstyret. Fantastisk støtte i søgade, og vi har nu fået lov til at opbevare kassernet nede i butikken til fredag morgen, hvor vi så mødes kl 0800 og efterfølgende tager det hele med i en stor taxa til Kastrup lufthavn.
25 JUNI 2017
"Svinet" er pakket og alt er klart til det 2.500 km lange eventyr som starter om få dage ;)
På en del af mine andre ture igennem "Norden på Langs" har jeg enten haft udlagt depoter eller medbragt mad og udstyr til hele turen. Det bliver anderledes på denne tur, og jeg tager afsted med et noget mere "light setup" end tidligere. Grunden til dette er, at jeg løbende vil have mulighed for at købe mad osv. på de tankstationer og i de byer som jeg kommer forbi.
Mine første tanker omkring Sverige på Langs 2017 var, at turen bl.a skulle gå igennem det kendte svenske vandrespor kaldet KUNGSLEDEN, som er Sveriges længste vandrespor fra Abisko til Hemavand.
I sidste uge ringede jeg til fjeldstationen i Abisko for at forhøre mig om vejrforholdene. Her fik jeg en melding som jeg ikke lige havdet regnet med. Den venlige dame i telefonen fortalte, at folk stadigvæk går i fjeldet på snesko og langrendsski. Det var ikke lige hvad jeg havde forventet at høre. Hun fortalte at vinteren var kommet meget sent i år, og det var ret usædvanligt med så meget sne, så sent på året.
Den information har gjort, at jeg måtte lave lidt om i planen, men det er ikke værre end at det gyldne 500 km singletrack bliver sprunget over, og ruten så kommer til at foregå på mere almindelige veje. Det er selvfølig noget rigtigt øv, da Kungsleden med garanti ville have været en kæmpe udfordring, oplevelse og smuk tur. Men eventyret starter jo der hvor planen slutter, og jeg er sikker på det nok skal blive en virkelig smuk naturoplevelse trods alt ;)
En af grundene til jeg skriver dagbog / blog her på min hjemmeside er, at jeg ønsker at inspirere andre til at følge deres drømme og tage på små og store eventyr. I den forbindelse syntes jeg altid det er fedt at kunne læse om andres oplevelser, og blive inspireret til hvad udstyr der skal med. Personligt kan jeg bruge mange timer på nettet, hvor jeg ser youtube og vimeo-film om folk på eventyr, læse beretninger osv. Det giver min hjerne brændstof til selv at komme på "skøre ideer". I dag vil jeg uddybe lidt mere omkring det udstyr jeg medbringer på Sverige på Langs 2017, og på den måde vil du måske selv finde inspiration til et MTB-eventyr ;)
CYKLEN
Min MTB er en Trek Top Fuel 8 EX som er anskaffet fra Cykelshoppen.dk
Cyklen er en fully, som i korte træk betyder der er dæmpere både for og bag, og derfor er utrolig velegnet til kørsel i mere hårdt terræn. Da min rute nu alligevel kke går igennem Kungsleden, så er cyklen måske ikke den mest velegnet til turen, da store dele af ruten kommer til af foregå på mere "almindelige veje". En tur-bike eller road-bike med smalle dæk og stiv ramme havde nok været mest optimal, og jeg ville derfor også kunne skyde en hurtigere fart. Men min Trek Top Fuel 8 EX kommer med garanti til sin ret, når terrænet bliver ujævnt eller når der skal køres igennem små skove osv.
Cyklen kommer som sagt fra Cykelshoppen.dk og jeg vil da i samme anledning lige slå et slag for denne top professionelle butik. De yder fantastisk service og har eller kan skaffe det meste, og så er det helt igennem fornuftige priser ;) Jeg anbefaler derfor du ligger vejen forbi Cykelshoppen.dk næste gang du skal se på ny cykel.
RYGSÆKKEN
Rygsækken er Osprey Talon på 22 L, og indeholder dunjakke, regn/vindjakke, Mac computer, solpanel, telefon, høretelefoner, Lifestraw, dokumenter mm. myggenet, GPS spot 3 sender, dansk flag, parraline, sovepose, tandbørste og tandpasta og varme sokker.
Jeg har ikke mere plads på selve cyklen, så derfor bliver denne lille rygsæk brugt. Dog er der tænkt over pakningen, og indholdet er derfor i den lette ende, for at undgå for mange kilo som presser røven ned på sadlen.
SADELTASKE
Sadeltasken indeholder liggeunderlag, mit køkkengrej og mad til 5 dage. På starten af turen er der ikke de store muligheder for at købe proviant, så derfor startes der ud med 5 dages mad på cyklen.
En dagsration består af 1 morgenmadsblanding, 3-4 Clif-barer i løbet af dagen og 1 frysetørret aftensmad. Derudover er der en håndfuld energidrikke som løbende kan hældes i drikkedunken.
REP-KIT
Mit repkit er monteret på cykelrammen og indeholder multitool, universal værktøj, 2 ekstra slanger, lappegrej, 2 kædeled, ekstra kæde og dækjern.
SNACK-PACK
Min snack-pack er monteret på cykelrammen tæt på styret, og indeholder Clif-barer og energidrikke til brug i løbet af dagen.
VAND OG PUMPE
Vanddunk og pumpe er monteret i trekanten på cykelrammen. Vanddunken er den eneste dunk jeg har med på turen, da jeg vurdere det er nemt at finde vand i løbet af dagen. Derudover vil jeg bruge mit Lifestraw fra rygsækken, hvis vandet ikke lige er det reneste.
PÅ STYRET
På styret er der monteret forskellige tasker, og herunder kan du se nærmere på hvad de indeholder.
PAKNING PÅ STYRET
Der er monteret to små tasker ved frempinden og styret. Den venstre indeholder lommekamera, GoPro kamera og en GoPro chest mount. Tasken til højre indeholder wc papir og alko-gel
PAKNING PÅ STYRET
På selve styrer har jeg min GPS monteret, og den er samtidig også holder for mit buff pandebånd. Foran på styret er en aflang vandtæt pose med vandrebukser, tyk trøje, håndklæde, medic-pakke, underbukser, T-shirt og en pakke med ekstra batterier og kabler.
ARBEJDSTØJET
Det daglige "arbejdstøj" er: sko, sokker, cykel-tights, knævarmer, skinnebensvarmer, jersey, vindjakke, kørehandsker og hjelm.
Hvis det bliver for koldt har jeg mulighed for at tage ekstra tøj på fra min oppakning, og der er selvfølig også mulighed for at afklæde når det bliver for varmt. Lige pt. er der kun et par grader oppe ved nordpunktet, så det bliver en skøn følelse at cykle mod syd og dermed langsomt mærke varmen komme ;)